Human Resources Departments: Activities and Tasks

by jcucareerservices

Human Resources Departments: Activities and Tasks

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How do you recognize a successful company? From the amount of money it makes, from the satisfaction of its clients, from its distribution around the world, from the technology it has at its disposal?

For sure, all of these are important elements to determine the level of a company. However, there is another component that must not be forgotten: the so-called human capital. What really moves the engines of a company is the people working in it. The role of the HR (Human Resources) department of a company, or of an HR company, is to increase the value of the human capital of their own, or external, companies. The main role of HR departments is to be intermediaries between the employers and the employees. Usually, HR professionals come from humanistic studies, especially psychology, sociology, philosophy and similar, and take care of many disparate tasks. Let’s have a look at their main areas of competence:

  • Selection and hiring: HR departments and companies are those that usually screen applications, revise CVs and cover letters, and advertise new positions. Very often, HR professionals go to Career Days to represent the companies they work for in order to select new potential employers. After that, their role is also to conduct interviews with the candidates and decide if they can work with the company or not;
  • Interpersonal relations: the HR department is the place where employers or employees are supposed to go if they have any conflict with other colleagues or if they need some advice to solve difficult situations caused by personal relations. In this case, the HR department has the role to be a mediator, a neutral third party to minimize contrasts and solve disputes;
  • Training and monitoring: HR professionals also have the fundamental aim to increase the power of the human capital of a company. They monitor the company’s performance and keep it competitive. For this purpose, they usually organize training sessions and seminars in order to perfect the employees’ skills and improve the company’s performance;
  • Personnel administration : the HR department of a company can be also in charge of monitoring the payroll system and of drafting the employment contracts. They can plan the employees’ vacation schedule, take care of insurances, leaves, retirements and so on.

Dipartimenti di Risorse Umane: attività e compiti

Da cosa si riconosce un’azienda di successo? Dai suoi guadagni, dalla soddisfazione dei suoi clienti, dalla sua distribuzione mondiale, dalla tecnologia che ha a disposizione?

Sicuramente, tutti questi elementi sono importanti per determinare il livello di un’azienda. Nonostante ciò, ce un’altra componente che non deve essere dimenticata: il cosiddetto capitale umano. Infatti, a muovere gli ingranaggi di un’azienda sono sempre le persone che vi lavorano. Il ruolo del dipartimento di HR (Human Resources) di un’azienda , o di una compagnia di HR, è di accrescere il valore del capitale umano della loro stessa azienda, o di aziende esterne. Il ruolo principale dei dipartimenti di HR è di essere degli intermediari tra gli impiegati e i datori di lavoro. Di solito, i professionisti dell’ambito delle risorse umane provengono da studi umanistici, in particolari di psicologia, sociologia, filosofia e simili, e si occupano di attività disparate. Diamo un’occhiata alle loro principali aree di competenza:

  • Selezione e assunzione: i dipartimenti e le aziende di risorse umane sono solitamente incaricate di esaminare le candidature, rivedere CV e lettere di presentazione e di promuovere nuove posizioni vacanti. Molto spesso, i professionisti di risorse umane vanno ai Career Day per rappresentare le aziende per cui lavorano al fine di selezionare nuovi potenziali impiegati. Dopo ciò, il loro ruolo è anche quello di condurre i colloqui con i candidati e decidere se possono lavorare con l’azienda o no;
  • Relazioni interpersonali: il dipartimento di HR è dove impiegati e principali dovrebbero recarsi in caso di conflitto con i colleghi o per essere consigliati su come risolvere situazioni complicate generate da relazioni personali. In questo caso, il dipartimento di HR ha il ruolo di mediatore, una terza parte neutrale che minimizzi i contrasti e risolva le dispute;
  • Training e monitoraggio: i professionisti di HR hanno anche l’obiettivo fondamentale di incrementare il potere del capitale umano dell’azienda e di monitorare le performance dell’azienda, assicurandosi che sia competitiva. Per questo motivo, di solito si organizzano delle training sessions e seminari per affinare le capacità degli impiegati e migliorare la performance dell’azienda;
  • Amministrazione del personale: il dipartimento di risorse umane di un’azienda può anche essere incaricato di monitorare il sistema di pagamento e di stendere i contratti di lavoro. Possono avere il compito di pianificare il calendario delle vacanze, di occuparsi delle assicurazioni, dei permessi, delle pensioni etc.

Center for Career ServicesContinuing Education
John Cabot University 

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